Thursday, June 27, 2013

Buat pilihan

4 bakul laundry dibawa turun ke basement untuk dibasuh, kayu pengukur betapa hectic dan tak terurusnya hidup aku untuk sekurang-kurangnya 6 minggu yang lepas.

21.06.2013
Quick, salah satu sistem yang diinstall dalam kad bank, untuk memudahkan pembayaran laundry, membeli-belah, dll. Aku ke bank untuk topup Quick. €10 aku tekan. 

'Betrag zu hoch. Wünsch abgebrochen' 
(Value is too high. Rejected.)

Sekali lagi cucuk kad. Perkara yang sama terpapar di skrin ATM. Tak puas hati, terus meluru ke mesin bersebelahan untuk periksa baki duit dalam akaun. 

€2.80

Bagaikan tamparan kencang 150km/h tepat ke muka. Aku telan air liur. 
Ok, sekarang baru faham apa yang Kristina rasa. Tapi itu pun baru 0.001% saja.

Sekurang-kurangnya, aku belum sampai tahap dia kena buat part-time cleaning lady.


27.06.2013
Elaun MARA masuk. Kembali bernafas. Alhamdulillah. Apa-apa pun, aku ada Kau.

Aku ingat, aku nak pegang tangan dia kuat-kuat, tak mau lepas. Sebab aku tahu, Kau akan tarik tangan aku untuk ke atas, kembali berdiri, so secara tak sengaja, tangan Kristina juga akan tertarik. Tapi aku lupa, Pengasih tu sifat Kau, merangkumi mereka yang tak sujud pada Kau. 

Handphone aku berbunyi. Kristina Zakharova. Aku biarkan dulu, tunggu sampai dia habis berdering baru aku call dia balik.

"I'm doing laundry right now. How are you?"
"Huda, you are the 1st person to know this, I got reply from UNO (United Nation Organisation/Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu). They ask me to register now."

Kerongkong aku mula tegang. Tekak aku rasa seperti ditarik. 1st application dia 2tahun lepas kena reject. Menangis dia depan aku. Aku paksa dia buat 2nd application.

Dia dengan tak da duit.

Dia kena pilih:
antara Intern UN selama 6 bulan (atau lebih) yang tak berbayar tu, 
atau 
balik Russia  dan... ok, aku rasa dia sebenarnya tak ada pilihan...

No comments:

Post a Comment