Monday, June 10, 2013

Tembok

1. Kita berkenalan. aku masuk bilik kau, kita sembang. gurau-senda, loya buruk, lawak gelak-tawa.      Sama-sama, kita pecahkan tembok pertama.


2. "Sorry, but I have to pray now."
"Aah... you pray. That's amazing. I really like it that you care about your spirituality and yet we can talk n laugh like hell"
"Yeah, spirituality is really important to me. I need it."
"Good. I respect it." 
Tembok kedua pecah.


3. Aku pindah. Lawat dia. Waktu sujud pada Kau tiba. Aku mintak guna bilik dia. Yoga matt sbg sejadah. Buat pertama kali dia nampak aku menghadap Kau. Dia atas katil baca buku. Aku atas matt baca hati. Tembok ketiga pecah.


4. "When to go out?" 
"I have class until 4, and I will go back home to pray my evening prayer. And then I'll come."
"Ok, do. Pray first."
Tembok keempat pecah.


5. Masa makin suntuk. Suasana makin genting. Aku di sisi dia untuk semangat, dakapan, tangisan lelah dan kecewa, takut. Bersama di dalam makmal seperti burung hantu. Burung hantu untuk 24jam. Dan ya, dahi aku dah berkali-kali, berhari-hari sentuh lantai makmal. Moga tembok kelima pecah.


6. "Huda, whatever we do, whatever pains and shits we go through, it's all because of our hands, you know. Our fault." 
" I know..."
"You haven't pray your night prayer yet, right? It's almost your morning prayer."
"Oh my God! I forgot! Thanks! Ok, I pray now."
Kau sendiri yang pecahkan tembok keenam.


7. Dan akan datang tembok-tembok seterusnya dan seterusnya sehingga suatu hari nanti bahu kau bertemu bahu aku, hati kau dan hati aku bersama mengadap Dia, dahi kita sama-sama cecah lantai yang sama. 
Hari itu pasti.

No comments:

Post a Comment