Friday, March 22, 2013

Tiga - Arang.

September 2002. Manchester, UK.

Nota: New-comers yang baru masuk Ducie High School diwajibkan untuk mengambil Test XYZ bagi memudahkan urusan pihak sekolah untuk membahagikan murid-murid ke kelas-kelas tertentu mengikut tahap IQ dan pengetahuan am mereka. Di UK, pelajar masuk sekolah menengah seawal umur 11 tahun. 

Soalan ni aku ingat sampai sekarang, dan insyaAllah sampai mati.
'What is the colour of coal?' 
A. white   B. pink   C. black   D. green

Punyalah stuck dekat soalan ni. Serba tak tahu nak jawab apa. Coal? Sepanjang  11 tahun aku hidup, tak pernah tau wujudnya perkataan 'coal'.

Cuak. Macam mana ni? Seperti biasa, kalau aku tak tahu nak buat apa, aku akan mula bermain dengan imiginasi, buka ruang kreativiti otak aku, buat assumption sendiri. Oh ok, rupanya cara ni aku dah  mula sejak kecik lagi, sampai sekarang pakai taktik yang sama nak sedapkan hati klu cuak.

Aku yakin printer/mesin fotostat sekolah rosak. Ink dia nak habis. Tak pun cikgu yang tulis soalan ni typo. Patut tulis coat, tertulis coal. Nak je aku tambah garisan melintang kat huruf l tu biar jadi coat. Tolonglah.
Hmmm... Maybe dia nak tanya, nak uji pengetahuan am aku, warga dunia ni majoriti pakai coat warna apa. Padahal dah risau gila tak tahu nak jawab apa. Dan aku pada waktu tu, seperti kebanyakan pelajar Melayu di Nusantara, takut nak bertanya bila tak tahu. Penyakit pelajar Melayu. 

aku pilih C. black. Ok, sekarang boleh jawab soalan-soalan lain.

Tapi aku tak sedap hati. Patah balik. Selak semula muka depan, tenung balik soalan tu. 

No, B. pink. Ramai suka pki kot warna merah jambu. Aku yakin. Tapi resah, takut salah.
Ok, yakin balik, B. pink.
Masa dah tamat. Kertas soalan dikutip.

*          *          *

Aku: 'Sekolah salah taip soalan tadi. Ada ke coal?
Ummi: 'Hah, arang?'

hmmm... ye lah, arang warna pink.
Mantap pengetahuan am aku.
esok nak pi sekolah tak tau mana nak letak muka  x____x


*          *          *


Cerita 11 tahun yang lalu, terreflect balik dekat diri sendiri dgn situasi sekarang:
1) Kadang-kadang tu bukan kita tak tahu, tapi tak faham.
Nasib yang sama. Penat fikir soalan Physik, Physikalische Chemie, Analytische Chemie, Mathematik, etc. Apa yang soalan ni nak sebenarnya ni? Bila kawan terangkan, rasa macam nak menangis. Lah... ni ke yang dia nak, aku boleh buat la... Kadang-kadang hanya sebab tak faham dua tiga perkataan, atau struktur bahasa soalan tu, terus tak boleh nak jawab soalan. Sebab tak faham.
Lecture pun. sama kes.

2) No more teka-teki.
Disebabkan dah tak larat nak bermain dengan teka-teki, teka-teka, pastu salah, dan apabila mengetahui bahawasanya hasil daripada main hentam kromo ni ialah repeat year (ya, aku repeat year), maka alhamdulillah aku dah berjaya keluar dari kepompong ciptaan sendiri. Malu bertanya sesat jalan. Nak malu pun, biar bertempat. Aku terus tanya Prof bila tak faham. Lantaklah bahasa aku rojak. Kejap Jerman kejap Inggeris, ada pernah nak tersasul Melayu pun, nasib je tak terkeluar.

Perasaan lepas dah faham tu tak terkata. Rasa macam baru keluar penjara atau tanjung rambutan to be precised.

Teruslah bertanya pada Prof bila tak faham. Unless, klu rasa nak jadikan hobi baru repeat-repeat Year ni.